رویکرد جشنواره امسال بر اجرا محوری و تولیدمحوری است/ تلاش میکنیم آثار خارجی برای تئاتر ایران فایده داشته باشد
سعید اسدی گفت: امسال تلاش میکنیم ضمن آنکه در بخش ملی به اصالت گروهها اهمیت دهیم در بخش بینالملل میزبان آثاری باشیم که برای تئاتر ایران فایده داشت
به گزارش مسجدنیوز، نخستین نشست خبری سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز با حضور جمعی از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، مدیران چند بخش جشنواره و اصحاب رسانه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
در این نشست سعید اسدی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از حکم دبیری دبیرخانه مشغول به کار شده است، گفت: در حال حاضر بخشی از کارهای ستادی شکل گرفته و یا در حال شکلگیری است و ویژگی جشنواره امسال این است که از همین حالا برنامههایی را که دوستان در بخشهای مختلف ارائه میدهند و بر پایه خلاقیت است بررسی میشود و در خصوص روشهای اجرایی آنها به نتیجه میرسیم.
وی همچنین با اشاره به تغییرات فراخوان جشنواره سی و چهارم اظهار داشت: در مدت اخیر نقدهایی را که در گذشته وجود داشته مطالعه کردهام و تلاش کردهام بر اساس چشمانداز کلی این نقدها که عموماً سازنده بوده است فراخوان را منتشر کنم از جمله نقدهای مطرح شده بازگرداندن اعتبار جشنواره تئاتر فجر بود که همه به جشنواره به عنوان یک رخداد بزرگ جهانی باید نگاه کنیم و در گذشته به همین شکل بود و حتی کشورهای خارجی نیز به جشنواره تئاتر فجر به عنوان یک رخداد مهم بینالمللی نگاه میکردند و باید بکوشیم این نگاه را دوباره احیا کنیم و به همین منظور با اهل فن مشورت کردم که بخشی از آن در فراخوان مشاهده میشود.
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: یکی دیگر از نقدها این بود که جشنواره تئاتر فجر باید به سمت ارتقای نظام حرفهای تئاتر کشور پیش بروند و به همین دلیل امسال تلاش ما این است که از نگاه آماتوریسم در جشنواره عبور کنیم و به سمت یک نگاه حرفهای برویم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید به سمت رویکرد تولید محوری در جشنواره فجر عادت کنیم، گفت: مسئله تولید محوری در جشنواره یک شعار نیست بلکه در دورههای گذشته نیز وجود داشته است اما در دورههای اخیر سهم کمی از تولیدات جدید را در جشنواره شاهد بودیم و امسال بخش کمی از تولیدات پیشین را انتخاب خواهیم کرد و درصد بیشتری به تولیدات جدید اختصاص خواهد داشت.
اسدی تصریح کرد: طبیعتاً جشنواره باید بازتاب تولیدات ما باشد اما هدف این است که تازههای تولید امکان اجرای عمومی داشته باشند و نکته دیگر کاهش کمی آثار است به گونهای که اگر سال گذشته 155 اجرا در جدول وجود داشت امسال به حدود 75 اجرا رسیدهایم که این موضوع هم میتواند به ارتقای کیفی آثار کمک کند و هم کمک هزینههای اجرای آثار را ارتقا دهد و از طرف دیگر میتواند باعث شود تعداد اجراهای یک اثر نیز در جدول بیشتر شود بنابراین هر چقدر تعداد آثار کمتری را شاهد باشیم و دقت بیشتری در انتخاب صورت بگیرد میتواند به ارتقای جشنواره تئاتر فجر منجر شود.
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر رویکرد تولید محور و کاهش آثار در بخش نسل نو نیز تغییرات عمدهای صورت گرفته بیان داشت: برخلاف سالهای گذشته از جوانان نسل نو متن نمیپذیریم بلکه چهار راه ورودی در این بخش را مشخص کردهایم اول آنکه هویت دانشگاهی بیشتری به این بخش دادهایم و تنها جشنوارهای که به فجر متصل میدانیم جشنواره تئاتر دانشگاهی است. همچنین پایاننامههای تحت نظارت اساتید هم میتوانند متقاضی حضور در این بخش شوند و در نهایت شاید جوانانی باشند که دانشگاهی نیستند اما باید تعداد مشخصی اجرا در سالنهای خصوصی و یا دولتی را در کارنامه داشته باشند.
این پژوهشگر تئاتر با تأکید بر آنکه امسال بیشترین حجم آثار در بخش مرور خواهد بود، گفت: امسال برگزیدگان مناطق را نداریم چرا که جشنوارههای منطقهای نداشتیم اما آثاری که بیشترین اجرا را در تهران و سایر شهرستانها داشته باشند میتوانند متقاضی بخش مرور باشند و همچنین برگزیدگان تئاتر استانی نیز در بخش مرور پذیرفته میشوند.
وی ادامه داد: روال این بوده است که جشنواره مناطق امکانی برای ورود به تئاتر فجر بود اما هزینههایی که صرف میشد و دشواریهایی که برای حضور گروهها وجود داشت و سالنهای نامناسبی که بعضاً در اختیار گروهها قرار میگرفت باعث شد از برگزاری جشنواره مناطق صرفنظر کنیم و در مقابل به تئاتر استانی بهای بیشتری بدهیم و قصد داریم تئاتر استانی برای مردم آن استان تولید شود و باید این تفکر را تغییر داد که جشنواره مناطق و استانی راهی برای فجر باشد.
اسدی با تأکید بر اهمیت جشنوارههای استانی به عنوان راهی برای ورود به بخش مرور جشنواره تئاتر فجر سی و چهارم خاطرنشان کرد: اهمیت جشنوارههای استانی بر این مفهوم است که باید برگزار کنندگان آن دقت جشنواره خود را بالا ببرند و البته نسخههای تصویری با کیفیتی را از آثار برگزیده به دبیرخانه فجر ارسال کنند تا در نهایت آثار منتخب به بخش مرور راه پیدا کند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر افزود: نکته دیگر این است که معمولاً ترکیبهای مختلفی در انتخاب و داوری تئاتر مناطق حضور داشتند و گاهی باعث ایجاد مشکلاتی شده است که امسال به طور متمرکز برایند جشنوارههای استانی توسط یک گروه در دبیرخانه جشنواره فجر بررسی میشود و تعدادی از آثار منتخب برای اجرا در بخش مرور جشنواره انتخاب میشود.
وی در ادامه بیان داشت: همچنین قرار بر این است که با حمایت مدیر کل هنرهای نمایشی جشنوارههای فجر استانی با دقت بیشتری برگزار شود و تعداد محدودی از آثار برای فجر اصلی و تعداد بیشتری از آثار برای اجرا در جشنوارههای فجر استانی انتخاب شوند و به همین دلیل قصد داریم سازمانی را برای فجر استانی آماده کنیم که این دبیرخانه سازمان اجرایی خودش را داشته باشد البته هزینههای سفر و اجرا بر عهده دبیرخانه فجر خواهد بود اما هزینههای اسکان یا میزبانی از گروهها به عهده فجر استانی است.
سعید اسدی با تأکید بر کاهش بخشهای جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر اظهار داشت: نکته دیگر در فراخوان امسال کاهش بخشهای برگزاری است به گونهای که امسال جشنواره تنها در دو بخش مسابقه ایران و بینالملل برگزار میشود اما مسئله مهم نحوه مقایسه تازههای تولید با بخش مرور است.
این استاد و پژوهشگر تئاتر تصریح کرد: زمان مناسبی برای ارزیابی تولیدات تازه پیشبینی شده است و بیش از 80 روز برای تمرین تولیدات جدید پیشبینی شده و به همین دلیل گروهها میتوانند در فرصت مناسبی آثار خود را آماده کنند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه امسال هم به دعوت دبیر جشنواره گروههای مختلفی برای اجرا دعوت خواهند شد، تأکید کرد: منا ابتدا با هویت حقوقی گروههای نمایشی روبهرو میشویم و قصد داریم تأکید کنیم تا گروهها در ایران قوام بیشتری داشته باشند و به همین دلیل انسان در پذیرش متون گروه نمایشی، نویسنده نمایش و کارگردان آن به ما معرفی میشوند و امیدواریم از این طریق بتوان به اصالت گروه اهمیت بیشتری بدهیم چرا که به صورت عملی به اهمیت گروههای تئاتری تأکید خواهیم داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش امسال شاهد جشنوارهها نخواهیم بود، گفت: به جز جشنواره تئاتر دانشگاهی و درون دانشگاهی که در بخش نسل نو گنجانده شدهاند.
هیچ اثری را از جشنوارههای دیگر به طور مستقیم پذیرش نخواهیم کرد و همه کارهای دیگر مشروط بر اجرای عمومی بر اساس شرایط ذکر شده در فراخوان میتوانند متقاضی بخش مرور باشند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر همچنین با اشاره به اینکه امسال تغییرات خاصی در بخش خیابانی لحاظ نخواهد شد، گفت: تنها تغییر عمده به لحاظ کیفی خواهد بود و آثار به لحاظ کمی محدودتر میشود اما به لحاظ کیفی تقویت خواهند شد همچنین برای حوزههای تئاتر محیطی و مشارکتی نیز برنامههایی داریم و از امسال میخواهیم خودمان در قالب دعوت این بخش را در جشنواره داشته باشیم و امکان دارد به صورت خیلی محدودی این نمایشنامهنویس در جشنواره حضور داشته باشد.
اسدی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به بخش بینالملل جشنواره سی وچهارم خاطرنشان کرد: گامهای اولیه را برای بخش بینالملل برداشتهایم و جستجو برای دلایل کارها آغاز شده است و فراخوان به گروهها و کمپانیهای مختلف ارسال شده اما تنها به فراخوان اتکا نمیکنیم بلکه به دنبال آثاری هستیم که برای تئاتر ما فایده داشته باشد البته در بخش بینالملل مسائل زیادی از جمله مسافت و تفاوت فرهنگی وجود دارد اما کوشش ما این است آثاری انتخاب شوند که ایدهای را به تئاتر ما اضافه کنند و یا از تئاتر ما ایده بگیرند.
وی همچنین با اشاره به اینکه در کارگاهها و سمینارهای جشنواره سی و چهارم از دل جشنواره خارج شده است، اظهار داشت: از آغاز پاییز تا زمان برگزاری جشنواره کارگاهها و سمینارهای مختلفی را تعریف کردهایم و یکی از نکات مهم آن است که بر اساس ایده گروهگرایی موضوع سمینار ما هویت و ماهیت گروه و نظام تولید در تئاتر ایران خواهد بود که با مشارکت دبیرخانه جشنواره، اداره هنرهای نمایشی و دانشگاههای مختلف برگزار میشود و در کنار این سمینار یک کارگاه مدیریت دفاتر را خواهیم داشت که هدف ما مخاطب قرار دادن گروههای تئاتری خواهد بود و همچنین یک کارگاه دیگر برای رابطه با تولید تئاتر و هنرهای تجسمی ایجاد میکند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با تشریح بخشهای عکس و پوستر جشنواره امسال تصریح کرد: خوشبختانه دو دوست کار بلد مسئولیت این دو بخش را قبول کردهاند که در نشست خبری بعدی با حضور مدیران بخشهای مختلف جزئیات این دو بخش نیز اعلام خواهد شد و کتاب عکس با کیفیت مناسبی منتشر میشود و کتاب پوستر نیز در کنار آن چاپ خواهد شد ضمن آنکه مقالات سمینار، پنلهای گفتوگوی پرمحتوا و قابل انتشار کارگاهها نیز در قالب یک کتاب منتشر میشود همچنین رویکرد مخاطب محور را در بخش بولتن روزانه داریم و 5 شماره بولتن خواهیم داشت اما رویکرد آن بر اساس ارائه اطلاعات مناسب و مفید به مخاطب خواهد بود.
اسدی همچنین در خصوص مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره نیز اظهار داشت: در حوزههای نمایشنامهنویسی امسال یک بخش جدید اضافه شده و زمان ارسال آثار هم تغییر کرده و توسط نویسنده اثر نمایشنامه خوانده میشود اما این موضوع به عنوان برگزاری مسابقه نمایشنامهخوانی نیست بلکه صرفاً نویسنده هر اثر نمایشنامه خود را در حضور هیأت داوران اجرا میکنند.
وی در خاتمه بخش نخست صحبتهایش با درخواست از اهالی تئاتر برای پایبندی به زمانبندی اعلام شده در فراخوان گفت: همه کسانی که میخواهند در جشنواره شرکت کنند به زمانبندی توجه کنند چرا که فراتر از زمان تعیین شده به هیچ وجه هیچ بخشی تمدید نخواهد شد، این را قول میدهم و همه تبعات آن را هم خواهم پذیرفت.
منبع: فارس
N545/U0/S7,/C8/T1