بدون ولایت نمی شود زندگی کرد
حجت الاسلام حاج احمدپناهیان:بدون ولایت نمیشود زندگی کرد. ما چون عاقل هستیم ولایتی هستیم، عقل میگوید باید از ولایت اطاعت کنی. وقتی قانون جهان به این صورت نوشته شدهاست من سراغ چه کسی بروم؟ قانون این عالم اینگونه نوشته شدهاست.
به گزارش مسجدنیوز، حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در هیئت هفتگی محبین اهل بیت(ع)قم، درباره موضوع لزوم اطاعت از خدا همراه با محبت اهل بیت سخنرانی کرد. بخشهایی از این سخنرانی را در ادامه میخوانید:
پیششرط ولایتپذیری توحید است
اگر کسی به خدای متعال متصل شد و ایمانش عمیق شد، اهل صبر پای ولایت و حق خواهد بود. به حضرت جوادالائمه (علیهالسلام) با وجود دارابودن تمام داراییها و قابلیتها آن هم بعد از دوران امامرضا (علیهالسلام)، توجه لازم نشد، و نسبت به آن حضرت تردید و شک وجود داشت. مشکل همینجا بود. امامهادی (علیهالسلام) چه فرمود؟ فرمود «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُم»،«اگر کسی اراده الله کرد» «بَدَأَ بِكُم». «مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُم» ، «کسی که قصد الله کرد»، قصد الله کردن یعنی چه؟ یعنی خواست عبد شود چون الله با نامهای دیگر خدای متعال متفاوت است. رب، خالق، رازق، ماشاءالله چقدر نام و وصف وجود دارد اما نام الله از همه نامهای الهی برتر است و ناظر به جایگاه عالی و اعلی و حاکمیتی و قدرت خدای متعال است. شما نباید قسم والله بخوری، اگر کارد به استخوان برسد آنجا میتوانی البته با شرایط خودش. مگر خیلی مسئله مهم باشد که ائمه والله قسم بخورند، الله خیلی جایگاه عظیمی دارد. امامهادی (علیهالسلام) فرمود «مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُم» ، کسی متوجه امامش است که قصد الله دارد و میخواهد عبد باشد. آن کسی که میخواهد عبد باشد، اراده الله دارد و سراغ ائمههدی (علیهمالسلام) و ولایت میرود.
بدون ولایت نمیشود زندگی کرد
میپرسم چرا ولایتی هستید؟ میگوید اعتقادمان این است. اعتقاد چیست؟ بدون ولایت نمیشود زندگی کرد. ما چون عاقل هستیم ولایتی هستیم، عقل میگوید باید از ولایت اطاعت کنی. وقتی قانون جهان به این صورت نوشته شدهاست من کجا بروم؟ من سراغ چه کسی بروم؟ قانون این عالم اینگونه نوشته شدهاست. من با تقرب به خدای متعال میتوانم خوب زندگی کنم، با دوری از خدای متعال زندگیام بههم میریزد. به هم ریخته. 1400 سال است که داریم تاریخ را نگاه میکنیم، بهترین اشخاص مثل امامجواد (علیهالسلام) آمد - بله نه سالشان بود ولی نهسال و غیر نهسال ندارد- امامجواد (علیهالسلام) وقتی بعد از امامرضا (علیهالسلام) امامت را به عهده گرفت همان موقع یک منبر کوتاهِ چند کلمهای شروع کرد، دستش را آورد بر دهان مبارکش گذاشت و گفت بس است دیگر نگو. «لَوْ لَا تَظَاهُرُ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ دَوْلَةُ أَهْلِ الضَّلَالِ وَ وُثُوبُ أَهْلِ الشَّك» این سه عامل باعث شدهاست من دستم را بر دهانم بگذارم حرف نزنم.
پیشیگرفتن دغدغههای دنیوی بر دغدغههای ایمانی مانع اقامه امر خدا
پس شما برای چه دارید این حرفها را میزنید؟ اینجا هیئت است و هیئت ظرف توسل و تمسک است درست است. همین الآن که شما از خانه راه افتادید بیایید هیئت مدام پاک شدید، الآن که نشستید یک مَلک کنار شما نشسته و دارد مدام استغفار میکند. این پاکی و طهارت برای چیست؟ برای اینکه بتوانی به خدا نزدیکتر بشوی «وابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَة»؛ «به وسیله ائمه (علیهمالسلام) به خدا نزدیک بشویم». از آن طرف در خانه ائمه (علیهمالسلام) هم که آمدی «الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاس»ابتلا هم داریم و حاجاتمان را بگیریم. برای چه این بحثها را مطرح میکنیم؟ برای اینکه منبر هیئت بگذرد؟ خیر، برای اینکه این هیئت و این مجلس ذکر نتیجه عملی داشتهباشد. منبر نمینشینیم که فقط معارف یاد بگیریم نتیجه عملیاش چیست؟ اگر فهمیدیم مسئله و نیاز کجاست آن وقت در خانه خدا و اهلبیت (علیهمالسلام) از خدا این مسئله را میخواهیم. مشکل الآن در جامعه اسلامی این است که دغدغههای زندگی شخصی ما خیلی از دغدغههای زندگی ایمانی و دینی ما بیشتر است. یعنی مردم بیشتر از اینکه بخواهند به فکر اقامه امر خدا روی زمین، تشکیل حکومت امام عصر (علیهالسلام)، سعادت نوع بشر، نجات مظلومین و مستضعفین که اصل اسلام باشند بیشتر به فکر این است که گلیمش را از آب بیرون بکشد. یعنی دغدغههای فردی ما خیلی بیشتر از دغدغههای اجتماعیمان است.
نزدیکی به ولایت با تقرب به خدا میسر میشود
بگذار یک روایت از امامباقر (علیهالسلام) بخوانم همه ما باید به این روایت دقت کنیم، روایت نابی است. فرقه ضالّه شیرازی و ... میگویند محبت اهلبیت (علیهمالسلام) را داشتهباش تمام هستی و بهشت تضمین است. نهخیر آن روایتهایی که دیدی بعضیهایش واقعاً درست است اما کنار این روایت درست است. امامباقر (علیهالسلام) میفرماید «وَ اللَّهِ، مَا مَعَنَا مِنَ اللَّهِ بَرَاءَةٌ». اول بحث گفتیم که ائمه (علیهمالسلام) همینجوری قسم «والله» نمیخورند، از آن قسمهای کفارهدار است. میفرماید «والله خدا به ما برائت ندادهاست» از جهنم برائت ندادهاست که به هر کسی دلمان بخواهد بگوییم هر کسی با ما باشد و ما را دوست داشتهباشد بگوییم تو دیگر جهنم نمیروی. خودتان را به ما نسبت ندهید و بگویید که خدا میبخشد، میفرماید «وَ اللَّهِ مَا مَعَنَا مِنَ اللَّهِ بَرَاءَةٌ وَ لَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ قَرَابَةٌ»، یکوقتی فکر نکنید خدا با ما خیلی نسبت فامیلی و قرابت دارد و به خاطر ما همه شما را میبخشد. انصافا روایت تکاندهندهای است.
ما هیئتیها خیلیوقتها چند قطره اشک میریزیم و دو تا کار میکنیم میگوییم خدا میبخشد. گاهیاوقات ما حزباللهیها و ولاییها هر کاری دلمان بخواهد میکنیم. «لَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ قَرَابَةٌ وَ لَا لَنَا عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ» ما حجتی نداریم برویم بگوییم خدا زود باش به این دلیل و حجت آن چیزی که ما میخواهیم انجام بده؛ ما هیچچیزی نداریم. «وَ لَا نَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ» میفرماید آنچیزی که خود ما اهلبیت (علیهمالسلام) را به خدا نزدیک کردهاست فقط طاعت است هیچچیز دیگری نیست. آن چیزی که امامحسین (علیهالسلام) را به خدا نزدیک میکند فقط طاعت است نه امامحسین (علیهالسلام) بودنش. آن چیزی که ما را به خدا نزدیک میکند فقط طاعت است نه قیافه و عنوان و چفیه و اشک و شغل و انقلابیگری. امامباقر (علیهالسلام) میفرماید ما ائمه (علیهالسلام) را هیچچیزی به خدا نزدیک نمیکند جز طاعت. «وَ لَا نَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ وَلَايَتُنَا» شماها هم همینجور هستید، اگر مطیع خدا شدید «تَنْفَعُهُ وَلَايَتُنَا». از بالا به پایین است، اگر مطیع خدا شدی ولایتمداری تو نفع دارد والّا ندارد. بگو من شیعهام، شیعه اهل اطاعت نباشد قعر جهنم است، فقط اسم و عنوان است. میفرماید «فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ وَلَايَتُنَا وَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ عَاصِياً لِلَّهِ لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا» تو حرف خدا را گوش نده ولایت ما به هیچ درد تو نمیخورد.
صوت این سخنرانی را می توانید از اینجا دریافت کنید.
منبع: مسجدنیوز
N383/U0/S1,/C19/T1