جشن تکلیف در مسجد
عالم جلیل القدر سیّد بن طاووس، (متوّفی ٦٦٤ ه.ق ) همزمان با به سنّ تکلیف رسیدن فرزندانش، برای آنان جشنی را تدارک دیده و این روز را بزرگترین عید برای فرزندان خود میدانست و برای آمادگی و پذیرش تکلیف در پسران و دختران، کتابهایی را جداگ
بزرگداشت روز تکلیف
عالم جلیل القدر سیّد بن طاووس، (متوّفی ٦٦٤ ه.ق ) همزمان با به سنّ تکلیف رسیدن فرزندانش، برای آنان جشنی را تدارک دیده و این روز را بزرگترین عید برای فرزندان خود میدانست و برای آمادگی و پذیرش تکلیف در پسران و دختران، کتابهایی را جداگانه نگارش کرده و به آنان هدیه میکرد.
آن فقیه و عارف کمنظیر در کتابی به نام "کشفالمحجه لثمرهالمهجه" که برای پسر خود، محمد تألیف کرده بود، در باب این وظیفه و عنایت حقتعالی (مکلّف شدن) توصیه هایی به او کرده و اهمیت این عید بزرگ را به او گوشزد میکند. او معتقد است روز تکلیف، از با عظمتترین اعیاد و شریفترین اوقات هر انسانی است؛ زیرا روزی است که خداوند متعال، انسان را مشرّف به شرف تکلیف فرموده و روزی است که انسان مقرّب به درگاه حق تعالی میشود، آنگاه که خداوند باری تعالی، انسان را به عبادت و اطاعت خود فرامیخواند و این از بهترین الطاف الهی است. (سید بن طاووس، ١٣٧٥ش، ص٧٧) در حقیقت رسیدن به سنّ تکلیف، ورود به مرحلهای نو از زندگی است، حیاتی معنوی در حضور الهی، که زمینهی رسیدن به تعالی و تکامل را در انسان ایجاد خواهد کرد.
اهمیت جشن تکلیف
مکلّف شدن انسان، از شعائر الهی بلکه از بزرگترین شعائر و نیازمند بزرگداشت است، چرا که خداوند متعال میفرماید: « وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ، فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ». (حج/٣٢) سیّد بن طاووس نیز، روز تشرّف انسان به تکلیف را عید و بلکه از بزرگترین اعیاد اعلام میکند و این عید مبارک را برای فرزندان خود، در جوار حرم امیرمومنان علی علیه السلام، جشن گرفته و به ازای هر سال از عمر فرزندانش، ١٠ دینار طلا صدقه میداد و به کسانی که به روز تکلیف، اهمیتی نمیدادند، هشدار داده و با سخنان زیر آنها را مورد نکوهش قرار میداد.
چرا روز تشرّف به تکلیف، نزد آدمی زاده که بندهای ناتوان است، تا این حد بی مقدار بوده که روزش مجهول و نامش در میان اهل تکلیف، متروک است؟ من خود و فرزندان و خاصّان خود را توصیه میکنم که حقّ این روز بزرگ را ادا کنند و با تعظیم و تجلیل با آن برخورد نمایند. از این روز است که ما براى هر عید یا هر مناسبت خوب که از طرف پروردگار، نعمتى به ما رسیده باشد، جشن مىگیریم تا بدین وسیله سپاسگزارى و شکر و شادى خودمان را نشان دهیم.
او به فرزندانش توصیه میکند که این روز بزرگ و حتّی ساعت تشرّف به این موهبت الهی را به خاطر بسپارند و هر ساله این روز را بزرگ بشمارند و در آن روز صدقه و خدمات تقدیم کنند.(سید بن طاووس، ١٣٧٥ش، ص ١٤٢)
آنچه امروز در جامعه اسلامی ایران، به عنوان «جشن تکلیف» مطرح شده است، سنّت حسنهای است که باید استادان، مربیان امور فرهنگی و خصوصاً پدران و مادران، بیش از پیش بدان توجّه کرده و این جشن را با شکوه بسیار و به بهترین وجه، برای فرزندان خود برپا کنند. آنان باید نوباوگان و فرزندان خود را با تکالیف شرعی آشنا ساخته و با هدیهای مناسب، شادی و سرور تشرّف آنان را به شرف تکلیف و عبودیت و بندگی خداوند تبارک و تعالی جشن گرفته و از خداوند متعال قدردانی کنند. این کار ضمن آگاهی فرزندان از زمان دقیق تکلیف و آشنایی با احکام نورانی آن، باعث میشود که این زمان مقدس(جشن تکلیف) در خاطره آنان همیشه باقی مانده و ایشان سعادت خود را در ادای تکالیف الهی بدانند زیرا:
«سَعادَةُ الرَّجُلِ فی إِحْرازِ دینِهِ وَالْعَمَلِ لِآخِرَتِهِ؛ خوشبختی آدمی به حفظ دین و عمل برای آخرت خویش است.» (لیثی، ١٣٧٦ش، ص ٢٨٥)
برگزاری عید تکلیف در مسجد
چه زیباست که پدران و مادران همانطور که بر طبق سالهای شمسی برای فرزندان خود تولّد میگیرند، سال و روز بلوغ فرزند خویش را به قمری حساب کرده و در آن سال، جشنی به یاد ماندنی برای او تدارک ببینند، همچنین به او بیاموزند که هر ساله در این روز، جشن سالگرد تکلیف خود را برپا داشته، تا به یاد اولین ورود خود به درگاه بندگی پروردگار قلب انسان جلا یافته و غرور بندگی را بیشتر احساس کند. کما اینکه سیّد بن طاووس، آن عالم بزرگ شیعی در آن روز حتّی دقایق تشرّف کودک خود را به عرصه بندگی محاسبه کرده و برای او بیان میکرد.
خاطره جشن تکلیف، خاطرهی شیرین تربیتى و معنوى است. براین اساس شایسته است که نوجوانان عزیز، تاریخ دقیق تولّد خود را بدانند، تا بتوانند روز مکلّف شدن خود را طىّ مراسمى بزرگداشته و در قالب جشنی دینی شادى کنند. پس چه زیباست که این مراسم در مسجد محل، با حضور اهل محل و دوستان و آشنایان و فامیل و همسالان کودکمان انجام پذیرد؛ چراکه مسجد میعادگاه بندگان خداست. پس چه خوب است که نقطه پیوند بندگی، در خانه معبود باشد. خانهای که به وجود بندگان نورانیت میدهد، خانهای که در آن جز ذکر خدا نیست. بنابراین بهترین مکان برای برگزاری جشن تکلیف «مسجد» است. در واقع والدین با هماهنگی متولّیان مسجد میتوانند اهالی محل و مسجدیها را به جشن تکلیفی، پس از ادای نماز جماعت، دعوت کنند.
نکاتی درباره جشن تکلیف در مسجد
پسندیده است برای برگزاری جشن تکلیف در مسجد این نکات در نظر گرفته شود.
١- یکی از سنّتهای رسول اکرم(ص) ولیمه دادن است. رسول مهربانیها در جشنهای بزرگ، بخصوص اعیادی که مربوط به کودکان بود، توصیه میفرمود تا مومنین دعوت شوند و به آنان غذا داده شود. با نظر به سیره رسول مکرّم اسلام، شایسته است اگر والدین توانایی تدارک ولیمه دارند، خوب است تا سفرهای در بزرگداشت این جشن بزرگ برپاکنند.
٢- اگر توان مالی برای تدارک غذا وجود ندارد، با شیرینی و شربت میتوان از میهمانان خدا پذیرایی نمود.
٣- دعوت از کودکان محل و همکلاسیها و معلّمان و مربیان مدرسه و نیز همسایگان به صورت دعوت نامه، حتّی به صورت دستنویس، با نقاشیهای زیبا و متنوّع توسط خود مکلّف؛ بسیار کار جالب و نیکویی است.
٤- امام جماعت میبایست در قالب سخنانی کوتاه به کودک تازه مکلّف شده، خیر مقدم گفته و از اهمیت این لطف الهی و حضور در جرگه مکلّفان و بندگان خدا را برای ایشان بیان کند. همچنین میتوان از کودک دعوت کرد تا زین پس در مسجد به صورت مستمر حاضر شده و اگر سؤالی برای او مطرح میشود، مسئله را با امام جماعت در میان بگذارد.
٥- بعد از مراسم جشن، همه حاضرین به مکلّف تبریک گویند و از آن روز به بعد احترام ویژهای برای او قایل شوند؛ چرا که دیگر او آن کودک سابق نیست، بلکه بالغ است و در زمره مکلّفین محسوب میشود و از این پس احکام مکلّف بر او بار میشود.
٦- در حین جشن جایگاه ویژهای در کنار امام جماعت برای کودک تدارک دیده شود و بزرگان محل و والدین در کنار او قرار گیرند.
٧- برای او دسته گلی ویژه تدارک بینند و به او تقدیم کنند.
٨- شایسته است هر کس به اندازه وسع خود برای او هدایایی در نظر گیرد.
٩- گروههای سرود و تواشیح به اجرای برنامه پرداخته و ذاکر اهل بیت به مدیحه سرایی بپردازد.
١٠- پدر و یا مادر کودک از خداوند متعال به پاس این هدیه الهی شکرگزاری کنند و به فرزند خود تبریک گفته و به او افتخار کنند.
١١- مکلّف دست نوشتهای را خوانده و دلنوشتههای خود را درباره احساس ورود به این حریم برای عموم بازگو کند.
١٢- از این مراسم تصویر برداری صورت گیرد، تا اینکه به عنوان یادگاری محفوظ و ماندگار باقی بماند.
کتابنامه :
١. سید بن طاووس، علی بن موسی (٦٦٤ق)، کشف المحجه لثمره المهجه، قم، بوستان کتاب، ١٣٧٥ش، چاپ: دوم.
٢. لیثی واسطی، علی بن محمد(قرن ٦)، عیون الحکم و المواعظ، تحقیق حسنی بیرجندی، قم، دارالحدیث، ١٣٧٦ش، چاپ اول.
سید مهدی بهشتی
منبع: محراب
N256/U0/S2,/C4/T3