کودک، مسجد، نمازگزاران ٣
مساجد خانه پرهیزکاران است، آن کسانی که خداوند ضامن عبور راحت و با آرامش آنان از صراط است در مساجد همواره انسانهاى ثابت قدمى حضور دارند که ملائکه با آنان مأنوس و هم¬نشین هستند
این فعالان فرهنگی در مسجد برای تربیت نسل بعدی با تمام وجود در تلاشند تا با الگو گرفتن از سیره رسول اکرم و با مهربانی و عطوفت، کودکان را به سوی مسجد به عنوان مهمترین و بهترین پایگاه تربیت دینی رهنمون گشته و برای رشد معنویی و اخلاقی ایشان تمام همّ و غم خود را به کار گیرند. رسول اکرم صلی الله علیه و آله به عنوان بهترین الگوی نمازگزاران، در برخورد با کودکان همواره با عطوفت و مهربانی و روشی کودکانه برخورد می نمود و هم به دیگران امر می کرد تا با این روش با کودکان رفتار کنند؛ حتی گاهی ایشان خود و نمازگزاران را امر میفرمود که کودکان را در کوچهها بر دوش خود نشانند تا اینگونه بتوانند با کودکان رابطه عاطفی عمیقی برقرار کنند و موجبات پیوند با اهل مسجد فراهم شود. (غزالی، بی تا، ج٦،ص:٩).
جایگاه کودکان در مسجد
خدای متعال ضمن آیهای از قرآن کریم به مسلمانان سفارش کرده است که در مجالس خود به دیگران نیز جای دهند: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُم» (مجادله/١١) اى کسانى که ایمان آوردهاید، هرگاه به شما گفته شود در مجالس (براى دیگران) جا باز کنید، پس جا باز کنید تا خدا نیز براى شما گشایش دهد و هرگاه گفته شود برخیزید، برخیزید. (بزرگى، به نشستن در جاى خاص نیست، بلکه) خدا از میان شما کسانى را که ایمان آورده و کسانى را که صاحب علم و دانشاند، درجات رفعت و بزرگى مىدهد و خداوند به آنچه انجام مىدهید به خوبى آگاه است.
در مورد جایگاه کودکان در مسجد، این نکته قابل ذکر است که اگر کودکان در کنار والدین و با نظارت ایشان به نماز آیند، این امر مانع از بروز مزاحمت کودکان برای دیگران خواهند شد و با هدایت والدین کودکان به نماز تمرینی و حتی بازی در مسجد خواهند پرداخت. اما چنانچه کودکان بدون والدین خویش در مسجد حضور دارند، چه زیباست که اهل مسجد تکفّل هدایت هر کدام را بر عهده بگیرند و جایگاهی را به آنان در صف نماز اختصاص دهند. البته پسندیده این است که در صف جماعت، کودکان کنار هم برای نماز نایستند و در بین صفوف با هدایت نمازگزاران پراکنده شوند.
فردی به نام جابر از امام باقر علیهالسلام در مورد کودکانی که در نماز واجب شرکت میکنند سئوال کرد، حضرت فرمودند:« لَا تُؤَخِّرُوهُمْ عَنِ الصَّلَاةِ وَ فَرِّقُوا بَیْنَهُمْ.» آنان را در قسمت عقب صفوف قرار ندهید، بلکه آنان را در میان بزرگسالان پراکنده سازید (طوسی، ١٤٠٤ق، ج٢،ص:٣٨٠). افزون بر این باید تدابیری اندیشیده شود تا کودکان در صف اول نماز جماعت نایستند، چرا که در رساله های توضیح المسائل برای این کار کراهت ذکر شده است (یزدی،١٤٠٩ق،ج١،ص:٨٠٩،م:١٨).
راهکارهای رفتاری جذب کودکان به مسجد:
تکریم کودک با سلام
یکی از طُرق احترام به شخصیت دیگران، سلام گفتن است که نشان از درود و تحیت است. خدای متعال هم به بندگان صالح خود در قرآن کریم سلام کرده است، «سَلامٌ عَلى نُوحٍ فِى الْعالَمینَ» (صافّات، آیه ٧٩)، «سَلامٌ عَلى إِبْراهیمَ» (صافّات، آیه ١٠٩)، «سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ» (صافّات، آیه ١٢٠)، «سَلامٌ عَلى إِلْیاسینَ» (صافّات، آیه ١٣٠)، «وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلین» (صافّات، آیه ١٨١).
پیامبران و به خصوص پیامبر اسلام (علیهم السلام)، به همه مردم حتى به کودکان سلام میکردند. خداوند به پیامبرش میگوید: «هرگاه مؤمنان نزد تو آمدند، پس به آنان سلام کن» (سوره انعام آیه ٥٤). در احادیث نیز میخوانیم: إِنَّ أَبْخَلَ النَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلَام ؛ بخیل ترین مردم کسی است که در سلام کردن بخل بورزد. همچنین در روایات به ما توصیه شده است پاسخ کسى را که بدون سلام کردن حرف میزند، ندهید و حتی افرادى که نسبت به سلام کردن بخل میورزند به مهمانى دعوت نکنید (إبن أشعث، بی تا، ص:٧٦).
هنگامیکه نمازگزاران مسجد ابتدا به کودکان با خوش رویی سلام کنند، این امر سبب می شود تا کودک درون خود احساس بزرگی و ارزش کند و از نمازگزاران مسجد احساس رضایت کند. این عاملی خواهد شد تا کودک همواره در مسجد حضور پیدا کند. انس بن مالک می گوید: وقتی رسول گرامی در رهگذری با چند کودک خردسال برخورد می نمود، بر آنها سلام می کرد و طعامشان می داد (طبرسی، ١٤١٢ق، ص:١٦). همچنین در احادیث در باب شیوه رفتاری آن حضرت آمده است: «أَنَّهُ کَانَ یُسَلِّمُ عَلَى الصَّغِیرِ وَ الْکَبِیر » (نوری، ١٤٠٨ق، ج٨،ص:٣٦٤) از صفات پسندیده پیامبر صلی الله علیه و آله این بود که بر تمام مردم از کوچک و بزرگ، سلام می کرد و تأکید میفرمود که خواستار رواج سنّت سلام کردن به کودکان، میان مسلمانان و تداوم آن پس از خود نیز هست(صدوق، ١٣٧٦ش، ص:٧٢).
آموزش به کودکان
یکی از کارکردهای مسجد به عنوان یک کانون تربیتی – تبلیغی، به فرمایش مولای متقیان بالابردن سطح آگاهی علمی نمازگزاران است(صدوق، ١٣٧٦ش، ص:٣٨٩). در این میان اهل مسجد میتوانند با استقبال از حضور کودکان در خانه خدا، به آنان علوم ثمربخش و مفید را در قالب بیانی ساده و کودکانه بیاموزند تا بدین واسطه مقصود ائمه معصومین در تربیت انسانهای عالم و فقیه محقق گردد(نجاشی، ١٣٦٥ش، ص:١٠).
حضرت على علیه السّلام فرمودند خداوند اراده میکند مردمان روى زمین را عذاب کند و همه کسانى را که معصیت و گناه میکنند هلاک سازد، ولى در آن هنگام مشاهده میکند گروهى از پیرمردان و کودکان براى نماز و یاد گرفتن قرآن حرکت میکنند. به همین دلیل خدای متعال بر انسانهای خطاکار ترحّم میکند و عذاب را به تاخیر میاندازد (صدوق، ١٤٠٦ق، ص:٣٩). پیامبر اکرم نیز در وصیت خویش به اباذر فرمودند: «یَا أَبَا ذَرٍّ کُلُّ جُلُوسٍ فِی الْمَسْجِدِ لَغْوٌ إِلا ثَلاثَةً قِرَاءَةُ مُصَلٍّ أَوْ ذَاکِرٌ لِلَّهِ تَعَالَی أَوْ مُسَائِلٌ عَنْ عِلْمٍ» (طبرسی، ١٤١٢ق، ص:٤٦٧).
طبق فرموده رسول رحمت، آموزش یک کلمه به کودک چون بسم الله الرحمن الرحیم سبب دوری آموزش دهنده از آتش جهنم خواهد شد (شعیری، بی تا، ص:٤٢) و نیز فرمود هنگامیکه کودکانتان به زبان آمدند، به آنان لااله الا الله را بیاموزید (متقی هندی، ١٤٠٩ق، ج١٦، ص:٤٤٠). چه زیباست اهل مسجد کودکان را گرد خود جمع کرده، قرآن و احکام دین را به آنان بیاموزند(کلینی، ١٤٢٩ق، ج١١،ص:٤٤٢).
البته امر آموزش به کودکان تنها محدود به حوزه علوم نیست، بلکه می تواند تعلیم یکی از آداب به کودک باشد؛ عمر بن ابی سلمه تعریف می کند که خردسال بودم و همراه پیامبر غذایی تناول میکردیم، در این حین دستم در ظرف غذا میچرخید. پس رسول اکرم رو به من کرد و فرمود از سمت راست خودت شروع به خوردن کن (أحسایی، ١٤٠٣ق،ج١،ص:٧٤).
علاوه بر آداب، آموزش اشعار پر محتوا به کودکان نیز کاری شایسته است، حضرت علی (ع) همواره سفارش میکردند که به فرزندان اشعار پر محتوا و آموزنده را که هدایتگر آنان باشند، بیاموزید(موسوی، ١٤١٠ق، ص:١٣٠). همچنین آموختن مسائل اعتقادی با بیانی کودکانه، یکی از مهمترین مسائلی است که می توانند نمازگزارانِ آگاه به فنون تربیتی به آن همت گمارند؛ چرا که در روایات اسلامی توصیه شده است که همواره باید برای آموزش اعتقادی کودکان و جلوگیری از ابتلا به فساد اخلاقی و دینی تلاش کرد (طوسی، ١٤٠٧ق، ج٨،ص:١١١).
کتابنامه:
١. غزالی، محمد(٥٠٥ق): إحیاء العلوم الدین، بیروت، دارالکتب العربی، بی تا.
٢. إبن بابویه، محمد بن علی(٣٨١ق): ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، قم، شریف رضی، ١٤٠٦ق، دوم.
٣. إبن بابویه، محمد بن علی(٣٨١ق): الامالی ،تهران، کتابچی، ١٣٧٦ش، ششم.
٤. أحسایی، إبن ابی جمهور(٨٨٠ق)، عوالی اللئالی، تحقیق: سید شهاب الدین نجفی مرعشی، قم، سید الشهداء، ١٤٠٣ق، چاپ:اول.
٥. رضی، محمد بن حسین(٤٠٦): المجازات النبویه، مصحح:هوشمند، قم، دارالحدیث، ١٤٢٢ق، اول.
٦. شعیری، محمد بن محمد(قرن٦): جامع الاخبار، نجف، مطبعه الحیدریه ،بی تا، اول.
٧. طبرسی، حسن بن فضل(٥٨٨ق): مکارم الاخلاق، قم، رضی، ١٤١٢ق، چاپ: چهارم.
٨. طوسی، محمد بن الحسن(٤٦٠ق): تهذیب الاحکام ،مصحح:خرسان، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ١٤٠٧ق، چهارم.
٩. کلینی، محمد بن یعقوب(٣٢٩ق): الکافی، قم، دارالحدیث، ١٤٢٩ق، چاپ: اول.
١٠. متقی هندی، علی بن حسام(٩٧٥ق): کنزالعمال، تحقیق: شیخ بکری حیانی، بیروت، ١٤٠٩ق.
١١. موسوی، فخار بن معد(٦٣٠ق): ایمان ابوطالب ،قم، سید الشهداء، ١٤١٠ق، اول.
١٢. نجاشی، احمد بن علی(٤٥٠ق): رجال النجاشی، قم، جامعه مدرسین، ١٣٦٥ش، ششم.
١٣. نوری،حسین بن محمد(١٣٢٠ق):مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، ال البیت، ١٤٠٨ق، اول.
سید مهدی بهشتی
منبع: محراب
N241/U0/S2,/C15/T3