کودک، مسجد، نمازگزاران ١
مسجد، خانه خدا در زمین T محبوبترین و مقدس¬ترین مکان شهرها نزد خداوند و خانه پارسایان است. به طور قطع مسجد در جامعه اسلامی پس از کعبه، مهمترین و مقدسترین مکان و محل انس با پروردگار است.
برای حضور کودکان در مسجد لازم است محیط مناسبی در این مهمان خانه فراهم گردد. افزون بر وظایفی که بر عهده والدین است، نمازگزاران نیز وظایفی را در قبال کودک مسجدی دارند؛ چرا که مسجد پایگاه تربیت و سازندگی است و انسانها در این محیط میتوانند به تعالی دست یابند. نمازگزار مسجدی، به عنوان انسانی که محبوب پروردگار است (کلینی، ١٤٢٩ق، ج٦،ص:٦٥٤) باید بهترین باشد و با اخلاق و کردار نیکو میتواند سبب گرایش و جذب هر چه بیشتر مردمان از کوچک و بزرگ به این مامن امن الهی شود. در این نوشتار قصد داریم گوشه ای از وظایف نمازگزاران را در برخورد با کودک مسجدی به صورت مختصر بیان کنیم:
شاد کردن کودکان
خوش خلقی و شاد کردن دیگران سنّت انبیاء و اولیاء گرامی است. در روایات شاد کردن دیگران عبادت شمرده شده است و بر این اساس هر کس کودکی را خرسند کند، شادی روز قیامت را در پی خواهد داشت (کلینی، ١٤٢٩ق، ج٧، ص:٤٤٨) و گویا اسیری را از فرزندان اسماعیل آزاد کرده است. (طبرسی،١٤١٢ق، ص:٢٢١) پیامبر خدا فرمود: خانهای در بهشت است که به آن، خانه شادی گفته می شود. جز کسی که کودکان را شاد کرده باشد، وارد آن نمیشود. (متقی هندی، ١٤٠٩ق،ج٣،ص:١٧٠، ح:٦٠٠٩) و مسجد خانه ای است که هر کس غم و ناراحتی داشته باشد، هنگام ورود به این مأمن امن الهی غم و اندوه از او برطرف می شود. (عیاشی، ١٣٨٠ق، ج١،ص:٤٣).
امام باقر علیه السلام فرمود: « إِنْ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِن. براستى که بهترین کارها نزد خداوند وارد کردن شادی در دل مومن است» (برقی، ١٣٧٩ق، ج٢،ص:٣٨٨).
امیرمومنان علیه السلام نیز فرموده است هرگاه یکی از اصحاب رسول خدا ناراحت بود، پیامبر با شوخی او را شاد می کرد(کلینی، ١٤٢٩ق، ج٣،ص:٤٨٤).
خوش رویی
اگر اهل مسجد همیشه لبخند بر لب داشته باشند و خوش رو و متبسم باشند و در برخورد با کودکان با همین روش برخورد کنند، قطعا کودکان در کنار اهل مسجد احساس آرامش و لذت خواهند کرد. چرا که مومن خوشرو و خوش خلق است و منافق عصبانی و تندخو است (إبن شعبه حرانی، ١٤٠٤ق،ص:٤٩). او این خوش خلقی را بواسطه الگو برداری از پیامبر رحمت دارد، که در توصیف رفتار ایشان نقل شده است ایشان اغلب تبسم بر لب داشتند و از همه بیشتر شوخی و مزاح می کردند(کلینی، ١٤٢٩ق، ج٤، ص:٧٤٧) و فرمود هر کس خلقش بهتر است، نزد خدا محبوبتر است(صدوق، ١٤١٣ق، ج٣،ص:٥٥٥). امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند تبسم انسان در صورت مومنین حسنه و ثواب است(کلینی، ١٤٢٩ق، ج٣،ص:٤٨٢).
بوسیدن کودک
یکی از راههای ابراز محبّت و جلب محبت کودکان، بوسیدن ایشان است. بوسه ای که حسنه و فضیلت بسیاری دارد. (کلینی، ١٤٢٩ق، ج١١،ص:٤٤٨). عروه بارقی نقل می کند رسول اکرم در مسجد حسنین را در کنار خود نشانده بود و گاه گاه آنان را می بوسید (مجلسی، بحارالانوار، ٤٣/٣١٤) و آنها را به سینه مىچسبانید و مىبویید (فیروزآبادی، فضائل الخمسه من صحاح السته، ٣/١٩٥).
روزی اقرع بن حابس که ناظر محبّت پیامبر نسبت به فرزندان خود بود، عرض کرد: « من ده فرزند دارم و هرگز آنان را نبوسیدهام». حضرت فرمود: کسی که رحم و محبّت نداشته باشد، خداوند به او رحم نمی کند (فتّال نیشابوری، ١٣٧٥ش، ج٢،ص:٣٦٩). البته باید دقت داشت که شرایط و حدود نیز باید رعایت گردد تا شبهه و مشکلی به وجود نیاید. پیامبر اکرم فرمود: چون دختر شش ساله شد، او را مبوس و پسر نیز چون از هفت سالگی گذشت، زن را نبوسد. (صدوق، ١٤١٣ق، ج٣،ص:٤٣٧) البته این حکم در مورد نامحرمان است و نه پدر و مادر.
نوازش کودکان
نوازش یکی از راه های برقراری ارتباط عاطفی با کودکان است، چرا که کودک از این کار شادمان می گردد و موجب برقراری ارتباط عاطفی عمیقی میشود. به طبع او را الگوی خود قرار خواهد داد و کلام او را به خوبی خواهد پذیرفت. در سیره رفتاری پیامبر اکرم آوردهاند که ایشان هر روز صبح دستان مبارک خویش را بر سر کودکان به نشان نوازش می کشید. (إبن فهد حلی،١٤٠٧ق، ص:٨٩)
دوست داشتن کودکان
در سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار نمایان است که ایشان بسیار به کودکان علاقه داشتند، و همیشه در پی شاد ساختن کودکان و جلب توجه ایشان بودند. لذا پیامبر اکرم فرمودند: أَحِبُّوا الصِّبْیَانَ وَ ارْحَمُوهُمْ (کلینی، ١٤٢٩ق، ج١١،ص:٤٤٩). بهترین کار این است که بچهها را دوست داشته باشى.
روزی حضرت موسى علیه السلام فرمود: خدایا بهترین کارها چیست؟ خداوند متعال فرمود: دوست داشتن کودکان، که من آنان را بر فطرت توحید آفریدم، و اگر جان ایشان را بستانم، آنان به بهشت خواهند رفت. (برقی، ١٣٧١ق، ج١،ص:٢٩٣).
نمازگزاران عزیز باید دقت کنند که هنگام برخورد با کودکان باید کمال مراقبت را داشته باشند، تا کودک با روحیه لطیفی که دارد مبادا با ناراحتی و بی مهری مواجه شود که مولای متقیان بر بزرگسالان محبت و مهربانی به کودکان را واجب کرد و فرمود: ولْیَرْأَفْ کَبِیرُکُمْ بِصَغِیرِکُم (رضی، ١٤١٤ق، ص:٢٤٠) و نیز رسول مهربانی ها فرمود: لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَرْحَمْ صَغِیرَنَا(مفید، ١٤١٣ق، ص:١٨).
یاری در تربیت نیک
یکی از وظایف خطیر والدین تربیت صحیح کودک است، آن تربیتی که امام صادق علیه السلام فرمود: بهترین هدیهی پدران برای فرزندان به ارث می گذارند، تربیت است، نه مال؛ چرا که مال می رود و تربیت می ماند (کلینی، ١٤٢٩ق، ج٨،ص:١٥٠) و نیز پیامبر اکرم فرمود: فرزندانتان را تکریم کنید و آنان را به نیکی تربیت کنید تا آمرزیده شوید(طبرسی، ١٤١٢ق،ص:٢٢٢ و إبن ماجه، بی تا، ص:٦٠٩، ح:٣٦٧١).
در این زمینه والدین باید تمام تلاش و همت خود را به کار گیرند، تا به بهترین نحو کودک خود را به رشدی که مورد رضایت پروردگار است برسانند. اما از آنجا که شاید در برخی برهههای زمانی والدین توانایی یا فرصت برخی از کارهای تربیتی را نداشته باشند، بر نمازگزاران است تا در این زمینه والدین را یاری دهند یا در غیاب والدین همت به تربیت کودک گمارند و در این زمینه از هیچ سعی و تلاشی فروگذار نکنند، و مگر نه این است که یاری در تربیت کودک مسجدی معاونت و همکاری با والدین در این امر خطیر است که به دستور قرآن کریم (مائده/٢) َ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى. همه مومنین موظفند تا در کارهای نیک همدیگر را یاری کنند.
کتابنامه :
١. إبن بابویه، محمد بن علی(٣٨١ق): من لایحضره الفقیه، مصحح: علی اکبر غفاری، قم، انتشارات اسلامی، ١٤١٣ق، چاپ:دوم.
٢. إبن شعبه حرانی، حسن بن علی(قرن٤): تحف العقول، مصحح:علی اکبر غفاری، قم، جامعه مدرسین، ١٤٠٤ق، چاپ:دوم.
٣. إبن فهد حلی، احمد بن محمد(٨٤١ق): عده الداعی و نجاح الساعی، محقق:احمد موحدی قمی، قم، دارلکتب الاسلامی، ١٤٠٧ق، چاپ:اول.
٤. إبن ماجه، محمد بن یزید القزوینی(٢٧٣ق): سنن ابن ماجه، ریاض، مکتبه المتعالیه، بی تا.
٥. برقی، احمد بن محمد(قرن٤): المحاسن، قم، دارالکتب الاسلامیه، ١٣٧١ق، دوم.
٦. رضی، محمد بن حسین(٤٠٦ق): نهج البلاغه صبحی صالحی، قم، هجرت، ١٤١٤ق، اول.
٧. طبرسی، حسن بن فضل(٥٨٨ق): مکارم الاخلاق، قم، رضی، ١٤١٢ق، چاپ: چهارم.
٨. عیاشی، محمد بن مسعود(٣٢٠ق): تفسیر العیاشی، قم، المطبعه العلمیه، ١٣٨٠ق، اول.
٩. فتال نیشابوری، محمد بن احمد(٥٠٨ق): روضه الواعظین و بصیره المتعظین، قم، رضی، ١٣٧٥ش، چاپ: اول.
١٠. فیروزآبادی، سید مرتضی، فضائل الخمسه من صحاح السته، ١٣٩٢ ق، تهران، اسلامیه، چ دوم.
١١. کلینی، محمد بن یعقوب(٣٢٩ق): الکافی، قم، دارالحدیث، ١٤٢٩ق، چاپ: اول.
١٢. متقی هندی، علی بن حسام(٩٧٥ق): کنزالعمال، تحقیق: شیخ بکری حیانی، بیروت، ١٤٠٩ق.
١٣. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ١٤٠٣ق، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چ دوم.
١٤. مفید، محمد بن محمد(٤١٣ق): الامالی، قم، کنگره شیخ مفید، ١٤١٣ق، اول.
١٥. نوری، حسین بن محمد(١٣٢٠ق): مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، ال البیت، ١٤٠٨ق، اول.
١٦. ورّام بن ابی فراس، مسعود بن عیسی(٦٠٥ق): مجموعه ورام، قم، مکتبه فقیه، ١٤١٠ق، چاپ:اول.
سید مهدی بهشتی
منبع: محراب
N239/U0/S2,/C9/T3