شیعه شناسی در دنیا توسط اساتید و منابع نامعتبر تبیین می شود
دانشیار جامعه المصطفی العالمیه با بیان ویژگی های روش پژوهشی آیت الله سبحانی، گفت: شیعه شناسی در دنیا توسط اساتید و منابعی انجام می شود که شیعه را وارونه جلوه می دهند و این عبارت، نشان از معرفی ناشایست شیعه در جهان است.
به گزارش پایگاه خبری مسجدنیوزاز کرمان، حجت الاسلام عزالدین رضانژاد، دانشیار جامعه المصطفی العالمیه امروز ( 21 آبان ) در همایش روش پژوهشی آیت الله سبحانی با اشاره به روش پژوهشی ایشان در زمینه فرقه نگاری و فرقه شناسی، افزود: آیت الله سبحانی دارای تألیفات و آثار زیادی در رشته های مختلف علوم اسلامی هستند و اولین کتاب خود را در سن 17 سالگی در مدرسه علمیه تبریز در زمینه علم منطق تألیف کردند و در مجموع بیش از 320 کتاب در رشته های مختلفی به نام آیت الله سبحانی نشر پیدا کرده است.
وی با بیان این مطلب که که ایشان در رشته کلام بیش از 100 جلد کتاب دارند، اظهار داشت: با بررسی تعداد صفحات آثار آیت الله سبحانی بطور میانگین ایشان یک هزار و 800 صفحه کتاب در سال و پنج صفحه در روز نوشته اند.
حجت الاسلام رضانژاد ادامه داد: باتوجه به اینکه تعداد آثار آیت الله سبحانی زیاد است لذا روش شناسی ایشان نیز متفاوت خواهد بود بنابراین این عنوان عام همایش را باید به صورت عناوین خاص مطرح کرد تا دانش پژوهان در علوم اسلامی بتوانند در رشته های مختلف روش پژوهشی ایشان را به دست بیاورند و الگو قرار بدهند.
وی با اشاره به اینکه در این همایش روش شناسی آیت الله سبحانی در زمینه فرقه شناسی و فرقه نگاری را بررسی می کنیم، بیان داشت: ایشانتنها نویسنده شیعه در طول تاریخ هستند که کتاب فرقه شناسی را به صورت مبسوط و اصولی نوشته اند تاجایی که در میان اهل سنت نیز بی نظیر است هرچند در این زمینه کتاب ابن نوبخت و شیخ مفید را داریم اما هیچ کدام از آنها به صورت مبسوط و اصولی مباحث مربوط به فرقه شناسی را مطرح نکرده اند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که کتاب فرقه شناسی ایشان تحت عنوان « بحوث فی الملل و النحل » است که در 8 جلد تألیف شده است و جهت تدریس این کتاب در محافل علمی و آموزشی، ایشان مطالب را در یک کتاب به صورت مختصر بیان کرده اند، ابراز داشت: مباحث مربوط به فرق و مذاهب از جمله مشکل ترین علوم جهت نگارش و تدوین هستند چراکه باید افکار و عقایدی را نگارش و تدوین کنیم که آنها را فبول نداریم.
وی خود رأیی، مصلحت اندیشی شخصی و تعصبات باطل را از جمله مشکلات موجود در نگارش و تدوین مباحث مربوط به فرق و مذاهب عنوان کرد و افزود: استفاده از منابع نادرست، سهل انگاری و بهره گیری از کتب رقبا برای تبیین عقاید آنان از دیگر مشکلات موجود جهت نگارش و تدوین فرق و مذاهب است.
حجت الاسلام رضانژاد اظهار داشت: شیعه شناسی در دنیا توسط اساتید و منابعی بیان می شود که شیعه را وارونه جلوه می کنند لذا در این زمینه محمد جواد مغنیه بیان می کند که هر چیزی کمالی داشته است جز نوشته هایی در باب شیعه و هر حکم صادره جایگاه و مستندی دارد جز احکام صادره علیه شیعه؛ لذا این عبارات نشان از معرفی ناشایست شیعه در جهان است.
وی با اشاره به اینکه روش پژوهشی آیت الله سبحانی بر دو نکته تأکید دارد، تصریح کرد: هیچ مطلبی به هیچ مذهبی نسبت داده نشود جز آنکه در آثار نویسندگان آن مذهب آمده است و همچنین چنانچه کسی می خواهد در رابطه با فرقه ای کار پژوهشی انجام دهد باید منابع اصیل آن مذهب یا فرقه را جمع آوری کند تا بتواند قلمی بر دارد و مطالب را بنویسد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روش ایشان و امتیازاتی که وی در فرقه شناسی داشته و دارد، افزود: استاد آیت الله سبحانی معتقد است فرقه شناسی گامی به سوی تقریب مذاهب اسلامی است و اگر مذاهب رسمی اسلامی بخواهند اشتراکات و افتراقات یکدیگر را بشناسند باید علم فرقه شناسی رواج پیدا کند چراکه بسیاری از دشمنی ها بر اساس جهل است و اگر مذاهب اسلامی بیایند مشترکات مباحث اعتقادی و فقهی را کنار هم بگذارند، افتراق در مقابل اشتراکات بسیار اندک است و منطقی نیست که اشتراکات زیاد را در مقابل اختلافات اندک از دست داد لذا در دیدگاه ایشان هرگاه پژوهش های فرقه شناسی با اصول علمی همراه باشد، موجب دوستی است.
وی با بیان این مطلب که سیر تطور فکری فرقه ها نباید نادیده گرفته شود، تصریح کرد: در بین ما شیعیان در برخی مسائل فقهی، اصولی، تاریخی و کلامی در طول زمان تغییر ایجاد شده است لذا اگر کسی بخواهد مذهبی را معرفی کند باید سیر تطور فکری آنها را نیز مطالعه و بررسی کند.
حجت الاسلام رضانژاد با اشاره به اینکه جهت پژوهش در زمینه فرقه ها نباید به منابع غیر مشهور آنها استناد شود، خاطرنشان کرد: کتاب های فرقه شناسی آیت الله سبحانی با نگاه کلامی تدوین شده است همچنین ایشان تاریخ پیدایش و گسترش فرق و رهبران آنها را بازگو کرده است.
وی به بیان سه نقد نسبت به روش پژوهشی آیت الله سبحانی اشاره و تصریح کرد: فقدان منابع دسته اول و اکتفا کردن به آثار رقبا و مخالفان، عدم تحلیل برخی از گزارش های فرقه شناسی و عدم ارائه گزارش جامع از وضعیت فعلی فرقه ها از جمله نقدهای موجود در روش پژوهشی آیت الله سبحانی است.
منبع: خبرگزاری شبستان
N7948/U12/S1,2,/C21/T2