معماری مساجد وجود را به سمت توحید می کشاند
عصمت پناهیان با اشاره به ویژگی های معماری اسلامی و به ویژه بنا و سازه مساجد گفت: معماری مساجد اسلامی علاوه بر زیبایی بیانگر معنا و مفهوم وحدانیت و توحید هستند.
به گزارش پایگاه خبری مسجد به نقل از شبستان، برنامه اذان گاهی «قرار» دوشنبه شب، دهم فروردین ماه با حضور «عصمت پناهیان»، کارشناسی برنامه به روی آنتن رفت.
بر پایه این گزارش، پناهیان در ابتدای مباحث خود با بیان اینکه زیبایی باید یکی از تجلیات خانه خدا باشد، اظهارکرد: اما اهمیت دارد که این زیبایی چه زیبایی باشد چراکه این خانه(مسجد)، خانه انس با خداست در نتیجه زیبایی آن باید در مسیری باشد که ما را به زیبایی خالق برساند.
وی ادامه داد: گاهی ما به حواشی یک مساله به اندازه ای بها می دهیم که از اصل مساله غافل می شویم، اگر مساجد آذین بندی شوند و تنوع رنگ ها رعایت شود بعید نیست مهمانی که در آن خانه آمده است به علت این آذین ها از صاحب خانه غافل شود.
این کارشناس حوزه دین تصریح کرد: یکی از شکل های زیبایی در سادگی است، اگر مساجد ما مساجدی باشند که در عین سادگی صفا و نشاط را ایجاد کنند، زیبایی را دارند، ضمن اینکه عامل زیبایی خود به تنهایی محرکی برای ایجاد نشاط و شادابی است. برای مثال از آثار اولیه زیبایی بهار طراوتی است که همه جست و جو می کنند، این طراوت به اندازه ای زیباست که همه دوست دارند به طبیعت بروند. پس در زیبایی مسجد باید از چیزی استفاده کنیم که نشاط بیاورد.
پناهیان افزود: در روایت داریم نگاه کردن به سبزه طراوت وشادی می آورد، خوب است که در فضای مسجد و محوطه بیرونی مسجد فضای سبزی باشد، در ادامه همین روایت نگاه کردن به آب نیز به عنوان عاملی ذکر شده است که نشاط می آورد، ما می بینیم که در قدیم الایام حوض در مسجد تعبیه شده بود که در عین سادگی فضای مسجد را یک فضای مطبوع و زیبا تبدیل می کرد، همچنین از دیگر عوامل نشاط آور آن است که قبل از غروب خورشید چراغ روشن شود، پس نور فضای مسجد مهم است، در معماری مساجد ما پنجره ها و نورپردازی ها بسیار زیباست. فضای مسجد نباید فضایی تاریک باشد.
وی گفت: در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) زیبایی صفوف قابل توجه بوده است، پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) تاکید بر مرتب بودن صف ها داشتند که این امر از یک جهت از در کنار هم قرار گرفتن شانه های مامومین میسر می شد، حتی حضرت خودشان به این امر ویژه توجه داشتند، نمای این جمعیت که با نظم ایستاده اند برای کسی که وارد مسجد می شود متجلی است، بنابراین موارد یاد شده همواره باید رعایت شود چون مسجد خانه خداست نباید حالت گرفته در آن باشد بلکه باید زیبایی را در وسعت و نورانیت مسجد جست وجو کنیم.
پناهیان در پایان اظهار کرد: مساجد از مهمترین جلوه معماری اسلامی هستند، در اسلام حتی بنای یک ساختمان و معماری آن معنا و مفهومی را دنبال می کند، در معماری مساجد از شکل هندسه چند ضلعی و زاویه دار استفاده نمی کنیم چراکه آن تمرکز و وحدت به سمت یک نماد است به سمت گنبد دواری که یک نقطه متمرکز دارد و آن هم رو به بالا است، گویا همه فکرها و رای ها و همه فعل ها و قول ها در این سبک معماری یک جا همه وجود را به یک سو می کشاند و آنهم امر توحید است.
منبع: شبستان
N112/U0/S1,/C8/T1